jak je na tom Taycan vs Model S

Není tajemstvím, že jsem fanoušek značky Porsche (5 let jsem měl možnost díky mému skvělému zaměstnavateli jezdit v 911) a tak nějak jsem stále přesvědčen, že Porsche je stále tím nejlepším univerzálním autem resp. značkou, kterou chcete mít doma jako první (pokud máte ropné vrty, diamantové doly, apod). Stejně tak jsem velkým fanouškem elektromobility a magora Elona od kterého si můžu již třetím rokem vozit zadek v Tesle Model S (opět za přispění mého úžasného zaměstnavatele). Tesla má dnes najeto přes 70 tisíc kilometrů a tedy se s nadsázkou povyšuji na specialistu, který může k tématu přispět názorem 😀

Jelikož se máme s brněnskou pobočkou Porsche moc rádi, mám možnost si čas od času vyzkoušet nějaký nový model jejich krásných aut s tím, že pochopitelně zde existuje relativně nemalá pravděpodobnost, že mě osloví natolik, že se takové auto možná jednou stane součásti našeho vozového parku. Je pravdou, že odchod od Porsche k Tesle mě mrzel, ale Porsche v roce 2017 nemělo žádné zajímavé řešení pro technologické geeky 🙂 No a tak slovo dalo slovo a měl jsem to štěstí jezdit dva dny v Porsche Taycan Turbo. Model Turbo se nachází uprostřed v nabídce Taycanů mezi modelem 4S a Turbo S, tedy ideální pro testování. Pro zajímavost níže tabulka srovnání základních parametrů Taycanu Turbo vs Model S P100D dle informací od obou výrobců.

 

parametr / kára Taycan Turbo Model S P100D
výkon až 460 kW - 625 PS 566 kW - 762 PS
launch control až 500 kW - 680 PS 566 kW - 762 PS
kroutící moment 850 Nm 989 Nm
zrychlení z 0 na 100 3.2 vteřiny 2.5 vteřiny
maximální rychlost 260 km/h 261 km/h
dojezd 381 až 450 km (WLTP) 590 (WLTP)
cena základního modelu 3 599 000 bez DPH 2 739 200 Kč bez DPH

 

design a zpracování

Nejsem zarytým fandou amerických bouráků, spíše naopak, současně nejsem propagátorem pouze v Německu vyrobených aut. Zkrátka reprezentuji pravděpodobně tradiční názorový průměr 🙂 I když Tesla patří ze všech těch krámů co v Americe vyrábí k tomu lepšímu, ne-li nejlepšímu, má krásný odlehčený design, jak v interiéru, tak exteriéru, nemůže prostě značce Porsche konkurovat. Porsche má dílenské zpracování na zcela jiné úrovni, o několik kategorií výše než Tesla a to zcela bez debat. Holt Model S, který se vyrábí od roku 2012 tzn za cca 8 let se automobilka prostě nenaučí vyrábět kvalitně auta, zvláště pak ve srovnání s Porsche, které je vyrábí již přes 70 let.

Exteriér Porsche je významně sportovněji laděný a ve všech částech nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o Porsche. Všechny tradiční prvky jsou na Taycanu zastoupeny. Radost pohledět. Pro někoho se může samozřejmě jednat o zbytečně nápadné auto, zejména pak proti komornější Tesle, ale to máme pořád ještě rádi. Myslím, že naprostá většina chlapů si vybere Porsche jen dle vzhledu.

Interiér Porsche má proti tradičním modelům, které ve Stuttgartu vyrábí, dost změn. Předně veškeré budíky na palubní desce jsou nahrazeny unikátním zahnutým displayem, stejně tak tradiční ovládací prvky na středové konzoli. Tady si myslím, že to Porsche zbytečně přehnalo s digitalizací a mohlo být více tradičnější. Proč ?

  1. nová palubní deska není přes volant celá vidět, není to vyloženě na škodu, ale spíše se ptám proč to tak je ? není to zbytečné ?
  2. i přesto, že palubní deska umožňuje jistou míru individualizace, nemohu se ubránit názoru, že je dosti neohrabaná a to co bych chtěl zobrazit na display za informace, tam stejně nejsem schopen dostat. Základní zobrazení jsou 3 budíky. Pravý nabízí docela hodně možností a lze si z něj vybrat, prostředí také včetně příkladně zobrazení mapy atp., ale levý je úplně k ničemu, krom informace o tlaku v pneumatikách tam není nic extra zajímavého. Kdyby měl levý i pravý budík stejné možnosti (příkladně jako v Tesle), bylo by to úplně o něčem jiném.
  3. z čeho jsem vyloženě smutný je řešení středové konzole versus display navigace. Oba displaye nejsou zarovnaný v ose a zcela narušují design celého interiéru. Navíc display navigace vypadá jako navíc, něco co by tam být nemělo, je špatně zasazený, spodní část displaye je úplně přilepena na spodní hranu palubní desky tzn máš dojem, že display nevidíš celý.
  4. nemohu se ubránit pocitu, že proti starším autům, celý interiér vypadá laciněji. Kůže mě nepřijde, tak kvalitní, stejně tak použití různých plastů není úplně šťastné. Vypadají lacině a v autě za téměř 5 mil. Kč  (cena zapůjčeného modelu) bych je určitě nečekal.
  5. zapůjčené auto mělo najeto necelých 3000 km a už se z interiéru na ne příliš rovných českých siliciích ozývají “cvrčci”. Zkrátka interiér vrže. Zvláštní, ale asi je to tím, že Taycan je zcela nový a bude potřebovat nějaký ten rok vychytávat.

 

jízda, akcelerace a zatáčky

Papírově je na tom Tesla lépe, než Taycan, ale po pravdě říct, zásadní rozdíl to není. Zrychlení v Taycanu je stejně brutální jako v Tesle a navíc takové surové, humpolácké a sprosté 🙂 Tesla je proti Taycanu významně decentní, krásně lineární a o chlup silnější. Co mě zarazilo je fakt, že elektromotry Taycanu jsou významně hlučnější, než v Tesle, ale opět zvyknout se na to dá. Tady je zase zřejmý jednoznačný náskok Tesly. Taycan Turbo má k dispozici pět režimů provozu (Range, Normal, Sport, Sport Plus a Individual) a v každém z nich je radost ho řídit.

Podvozek Taycanu je klasické Porsche, tedy vše co u této značky hledáte … sportovně laděný, tvrdší než u Tesly, neuvěřitelně přesný a řekl bych dokonalý. Podvozek je dle mého názoru nejdůležitější pozitivní rozdíl proti Tesle a pro mě by to byl první a zásadní argument proč měnit 🙂  Podvozek je samozřejmě adaptivní tzn s ním lze pracovat manuálně, nebo přes jednotlivé jízdní režimy. Rejd proti Tesle je významně větší a Taycan se tak otočí skoro na pětníku 🙂 To se taky hodí. Stejně tak se umí přilepit k vozovce a nebo udělat z Taycanu “terénní” auto 🙂 Jízda v zatáčkách s výkonem, který elektromotory zvládnou je vyloženě zážitek. Auto drží jak přibité a nestíháš se usmívat 🙂 Toto opravdu baví.

Co je na druhou stranu otřesné, ale chápu, že legislativa je v tomto případě bohužel neoblomná, otravná a protivná, je elektronický zvuk auta. Naštěstí jde vypnout, ale v určitých režimech se sám zapíná, což nechápu a dost to otravuje. Zvuk je divný, kamarád ho nazval “prolétající UFO” a měl pravdu. Nic co by chtěl snad kdokoliv poslouchat !

Testu asistentů jsem se moc nevěnoval. Autopilot od Tesly je perfektní a to je teprve na “začátku” své cesty. Taycan má tradiční adaptivní tempomat a hlídání jízdních pruhů. Při jízdě na dálnici a v zácpě jsem tyto asistenty otestoval. Fungují, točí volantem, ale celkově jsem z nich neměl dobrý pocit. Částo při zapnutém asistentu auto přejelo pruh, atp. Zkrátka chtělo by to více času na prozkoumání.

Maximální rychlost jsem nezkoušel, ale dávno jsem si zvykl na fakt, že je to číslo k ničemu. Nikde se tak rychle jezdit nedá tzn nutnost porovnávat 260 km/h vs 261 km/h fakt nemám 🙂 To ať si užije jiný blázen.

 

infotainment PCM vs Tesla

Tesla je v interiéru a stejně tak v celém infotaimentu velice minimalistická a je to dobře. V podstatě kopíruje moderní trendy uživatelských rozhraní mobilů a tabletů a stejné vychytávky využívá ve svém autě. Výsledkem je velice jednoduchý, ergonomický, intuitivní a silně použitelný systém (nepočítám tisíc a jeden bug, který v něm je).

Na druhou stranu Porsche a jeho PCM je komplikované, uživatelsky nepříjemné, neintuitivní a na každém display je jinak ovládající se softwarově zastaralá záležitost. Jde si na to zvyknout, ale v dnešní době nechápu proč bych měl. Je to jen software, který jde relativně jednoduše změnit. Je to smutné, čekal jsem velký pokrok a ten se nekoná. Nemá se smysl rozepisovat o všem co bych chtěl změnit, jelikož je lepší prohlásit, že Porsche by to mělo vyhodit jako celek a zvolit zcela jiný přístup. Jak hardwarově, tak především softwarově. Kdyby se Porsche inspirovalo v této věci Teslou, nebylo by moc co řešit a byla by to krása. Co lze pochválit, je fakt, že Porsche začalo využívat Google Mapy (sice zvláštně, ale nějak fungují) a má CarPlay, což je pro mě proti Tesle docela fajn. Waze se hodí 🙂

 

prostor v autě

Taycan není ani velké ani malé auto, zkrátka tak akorát. Proti Tesle je Taycan celkově menší a pocitově hodně menší. Prostor na zadních sedadlech je tak akorát na přežití (samozřejmě má více místa, než v 911), pro modelky 90-60-90 s výškou okolo 160 cm v pohodě 🙂 Do Tesly se pohodlně vejde 5 lidí a ještě můžou hrát tenis 🙂

Taycan má stejně jako Tesla dva kufry, přední a zadní. Ten přední je stejně prostorný zkrátka jak přes kopírák u Tesly tzn není co řešit. Ten zadní je významně menší resp. prostor přes, který se dá do kufru dostat znatelně užší. Tedy dostat tam kolo, nebo dvě, bude spíše nemožné, nebo slušný tetris s hromadou klíčů  a nadávek 🙂

 

dojezd a nabíjení baterek

Taycan jsem neměl tak dlouho, abych mohl posoudit dojezd. Pocitově bych řekl, že dojezd odpovídá tabulkám. Tesla je schopná při rozumné jízdě najet cca 400 km v létě, Taycan při té stejné jízdě okolo 330 km. Po pravdě bych to asi nějak zásadně neřešil. Bude líp, baterky budou jiné, větší, ekologičtější atp. To se srovná časem. Spotřeba Tesly je krapet menší, v průměru mě ukazuje cca 22 kW na 100 km, Taycan za ty dva dny cca 26 kW. Otázkou je kolik si vezme bazální metabolismus auta. Tesla je v tomto ohledu rozežraná tzn klidně 2% tzn cca 2 kW denně 🙁

Co mě v Taycanu vyloženě rozčilovalo je systém rekuperace. Tesla má vše jednoduché resp. možné nastavit na dva režimy resp. efektivitu silnou a slabší. Osobně využívám silnější variantu, jelikož prakticky nepoužívám brzdy. Zvykl jsem si na to tak, že i po 70 tisících kilometrech jsou brzdy téměř jako nové a stejně tak disky. Navíc rekuperace je velice efektivní a je schopná do baterky přispět slušným procentem energie. U Taycanu je rekuperace ve výchozím nastavení vypnutá, nechápu proč. Pokud si ji zapnete (lze využít dvou režimu a to zapnuto, nebo auto), tak při zastavení a vypnutí vozidla, případně při přepnutí jízdního režimu se rekuperace zase vypne ! Tedy ji pořád jako debil zapínáte znovu. Nevím proč si auto nastavení nepamatuje buď globálně, nebo minimálně pro konkrétní jízdní režim. Příkladně na Range a Normal vždy zapnutá, pro Sportovní jízdu, třeba vypnutá. Dále je rekuperace v  Taycanu vyloženě velmi slabá, téměř není poznat, že auto rekuperuje. Nevím proč to Porsche takto zvolilo, ale opět bych dál možnost si vybrat. Například při normální jízdě po městě bych chtěl rekuperaci využívat na plno a využívat ji místo brzd resp. maximálně brzdám odlehčit. Taycan toho efektu dosahuje pravděpodobně až při sešlápnutí brzdového pedálu tzn rekuperace zabere na plno ale bohužel i brzdy (alespoň mě to tak přišlo z měřiče energie).

Nabíjení auta je kapitola, která je dle mého názoru druhým nejklíčovějším parametrem celé elektromobility (pokud máte nabíječku doma v garáži) a pro někoho tím prvním (pokud nemáte garáž resp. nemáte nabíječku). V Porsche jsem dostal kartičku, která umožňuje nabíjet na různých veřejných nabíječkách a zvláště pak na těch, které patří do Porsche Charging Service. Byl jsem na třech různých místech a na různých operátorech (ČEZ a E-ON) a ani jednou se mě nepodařilo auto nabít, karta prostě nebyla akceptována a nabíječka zůstala vypnutá. Nevím jak bych dopadl, kdybych s autem cestoval a spoléhal se na rady navigace, kde zastavit a dobít na další cestu. Mám trochu obavu, že by to skončilo odtahovkou nebo mobilním agregátem 🙁 Co mě zachránilo byla nabíječka na Teslu v mé garáži, která je naštěstí kompatibilní s Taycanem a auto se přes noc nabilo na 100%. kapacity. Nutno podotknout, že celá organizace nabíjení v Taycanu odpovídá kvalitě a ergonomii celého softwaru viz výše. Komplikované a složité, pro Porsche ostuda. Toto by měli inženýři v Porsche dramaticky zlepšit.

 

závěr aneb 10 důvodů proč ano / ne

Za sebe osobně jsem dal dohromady 10 důvodu za každé auto proč si jej pořídit a proč ne. Třeba někomu pomůžou v rozhodování 🙂 Nicméně Porsche Taycan je určitě auto, které zasluhuje pozornost a které chcete řídit !

 

Taycan Turbo Model S P100D
proč ANO proč NE proč ANO proč NE
podvozek auta infotainment jako celek supercharger dílenské zpracování
dílenské zpracování absence superchargeru podpora malé automobilky jízdní vlastnosti
sportovní design vysoká cena prostorné auto servisní zázemí
servisní zázemí nenastavitelná rekuperace dojezd a autopilot softwarové bugy
je to Porsche dojezd přijatelnější cena komornější design

 

Napsat komentář